Architecture
Economic and administrative sciences
- Economy
- Business Administration
- Statistics and Actuarial Sciences
- International Business
- Project Management Specialization
- Business Management Specialization
- ???jsp.home.menu-lumieres.ehuman???
- Occupational Health and Safety Management Specialization
- International Business and Economic Integration Specialization
- Master MBA Administration
- Master Degree in Human Talent Management
Sciences and Humanities
Engineering
- Industrial engineering
- Mechanical Engineering
- Petroleum engineering
- Chemical engineering
- Environmental engineering
- Energy Engineering
- Mechatronics Engineering
- Quality Management Specialization
- Environmental Management Specialization
- Master in Environmental Management for Competitiveness
- Master Degree in Comprehensive Quality and Productivity Management
- Reservoir Engineering Master
- Master in Advanced Hydrocarbon Recovery
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.11839/9719
Title: | Evaluación de la calidad del aire intramural en aulas de la fundación Universidad de América |
Other Titles: | Evaluation of indoor air quality in classrooms at the Universidad de América Foundation |
Authors: | Garzón Sanabria, Juliana Andrea Rojas Moreno, Maria Fernanda |
metadata.dc.contributor.advisordocenteinvestigador: | Garzón Velasco, Diana Carolina |
License type: | Atribución – No comercial |
Keywords: | Calidad del aire interior;Dióxido de carbono;Indoor air quality;Carbon dioxide;Tesis y disertaciones académicas |
Issue Date: | 26-Oct-2024 |
Publisher: | Fundación Universidad de América |
Resumen: | Este trabajo de grado evalúa la calidad del aire interior (IAQ) en las aulas de la Fundación Universidad de América, centrándose en los niveles de dióxido de carbono (CO2) como indicador clave. El objetivo principal de la investigación es proponer la implementación de un sistema de monitoreo y control de los niveles de CO2 en aulas de la Fundación Universidad de América para mejorar la calidad del aire en estos espacios educativos. Mediante un diagnóstico técnico y una campaña de monitoreo en tres aulas de la universidad, se analizaron las concentraciones de CO2 en función del aforo y las condiciones de ventilación. Los resultados revelan que la mayoría de datos obtenidos exceden los límites recomendados, lo que subraya la necesidad de implementar un sistema que mejore la ventilación de estos espacios interiores. Aunque no se investigaron directamente los efectos sobre la salud, los datos obtenidos sugieren que un seguimiento constante de la calidad del aire es fundamental. Se concluye que la implementación de un sistema de monitoreo continuo que permita regular los niveles de CO2 en tiempo real, es necesaria para garantizar un ambiente interior más saludable y adecuado para los procesos de aprendizaje. Este enfoque permite al ingeniero ambiental aplicar su conocimiento técnico para evaluar la precisión de los equipos de medición y formular soluciones efectivas para mejorar la calidad del aire. |
Abstract: | This thesis evaluates the indoor air quality (IAQ) in the classrooms of the Fundación Universidad de América, focusing on carbon dioxide (CO2) levels as a key indicator. The main objective of the research is to propose the implementation of a monitoring and control system for CO2 levels in classrooms of the Fundación Universidad de América to improve the air quality in these educational spaces. Through a technical diagnosis and a monitoring campaign in three classrooms of the university, CO2 concentrations were analyzed based on capacity and ventilation conditions. The results reveal that most of the data obtained exceed the recommended limits, which underlines the need to implement a system that improves the ventilation of these indoor spaces. Although the effects on health were not directly investigated, the data obtained suggest that constant monitoring of air quality is essential. It is concluded that the implementation of a continuous monitoring system that allows regulating CO2 levels in real time is necessary to guarantee a healthier indoor environment that is suitable for learning processes. This approach allows the environmental engineer to apply his technical knowledge to evaluate the accuracy of measurement equipment and formulate effective solutions to improve air quality. |
URI: | https://hdl.handle.net/20.500.11839/9719 |
Citation: | APA 7th - Garzón Sanabria, J. A. y Rojas Moreno, M. F. (2024) Evaluación de la calidad del aire intramural en aulas de la fundación Universidad de América. [Trabajo de grado, Fundación Universidad de América] Repositorio Institucional Lumieres. https://hdl.handle.net/20.500.11839/9719 |
metadata.dc.publisher.program: | Ingeniería ambiental |
Appears in Collections: | Trabajos de grado - Ingeniería Ambiental |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10202129-2024-2-IA.pdf | 2.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
AUTORIZACIÓN PARA LA PUBLICACIÓN.pdf Access Restricted | 432.1 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |