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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11839/6221
Title: Autódromos ambientalmente sustentables: elementos para el control activo y pasivo del ruido
Other Titles: Environmentally sustainable racetracks: passive and active noise control elements
Authors: Molina-Prieto, Luis Fernando
González Torres, Giovanni
Perilla Jácome, Hugo Andrés
License type: Atribución – No comercial
Keywords: Control activo del ruido;Passive noise control;Control pasivo del ruido;Active noise control
Issue Date: 25-Apr-2017
Publisher: Fundación Universidad América
Resumen: El artículo aborda un problema contemporáneo que afecta a miles de ciudades del mundo: el ruido, específicamente, el ruido que generan las competencias de deportes a motor en los autódromos. Se esboza la situación de algunas pistas de diversos países que se han visto limitadas e, incluso, clausuradas por no cumplir con las normas de ruido exigidas por las autoridades ambientales. Tomando como marco teórico el control del ruido, se indaga en dos vertientes bien diferenciadas: el control pasivo del ruido y el control activo del ruido. Además y considerando que la normativa concerniente al ruido dista de ser homogénea a nivel internacional, se realiza una pesquisa inicial en ese sentido y se presentan sus resultados; con base en ellos, se busca elevar una solicitud formal a la autoridad ambiental colombiana para que modifique el umbral de ruido permitido en torno a los autódromos.
Abstract: The article addresses a contemporary problem affecting thousands of cities in the world: noise, specifically, the intense noise generated by the motor sports competitions in the racetracks. It outlines the situation of some tracks in various countries, which have been limited or even closed, for not complying with noise standards required by environmental authorities. Taking as a theoretical framework the control of noise, two well-differentiated aspects are investigated: passive noise control and active noise control. In addition, and considering that the rules concerning noise is far from homogeneous at the international level, an initial research is carried out in this sense, and their results are presented. Based on these, it’s seeks to raise a formal request to the Colombian environmental authority to modify the noise threshold allowed around the racetracks.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11839/6221
ISSN: 2011-639X
Appears in Collections:A. Año 2017 Vol.10 No.1

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