Engineering
Advanced Education

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11839/6203
Title: Metodología para fortalecer la exposición magistral usando TIC en un curso de programación de computadores en un programa de ingeniería
Other Titles: A methodology to improve the lecture classes using ICT in a programming computer course
Authors: Trejos Buriticá, Omar Iván
License type: Atribución – No comercial
Keywords: TIC;ICT;Pedagogía en ingeniería de sistemas;Pedagogy System’s Engineering;Programación de computadores;computer programming
Issue Date: 25-Nov-2016
Publisher: Fundación Universidad de América
Resumen: En este artículo se examinan avances detectados en el aprendizaje de la programación de computadores con estrategias basadas en TIC y discurso expositivo orientado a la tecnología, con implementación en el aula y diseño centrado en exposición magistral. La metodología acude a la investigación educativa cualitativa con componente cuantitativa y estudio de casos. Se hizo uso del procesador de palabras Word, al diseñador de diapositivas PowerPoint, al entorno de desarrollo DevC++ y al navegador Google Chrome. Los resultados evidencian que el aprovechamiento simultáneo de las TIC frente al estudiante en un curso de programación de computadores, fortalece la exposición magistral y logra aprendizajes más significativos con sentido, autonomía y apropiación de conocimiento a largo plazo.
Abstract: In this article we examine the possible changes that occur in computer programming course when we use TIC strategies to capitalize them, all from a classroom implementation and design centered masterly exposition. The methodology used is framed in educational qualitative research with a quantitative component in conjunction with a case study. We use (simultaneous) the word processor Word, PowerPoint slides designer, the Dev-C++ development environment and the browser Google Chrome. The results show that with a simultaneous use of ICT in a course of computer programming, not only masterly exposition is strengthened notoriously but establishes more meaningful learning with more sense, strengthening independent learning and appropriation of knowledge in the long term.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11839/6203
ISSN: 2011639X
Appears in Collections:B. Año 2016 Vol. 9 No.2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art 1.pdf700.25 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons Licence Creative Commons