Architecture
Economic and administrative sciences
- Economy
- Business Administration
- Statistics and Actuarial Sciences
- International Business
- Project Management Specialization
- Business Management Specialization
- ???jsp.home.menu-lumieres.ehuman???
- Occupational Health and Safety Management Specialization
- International Business and Economic Integration Specialization
- Master MBA Administration
- Master Degree in Human Talent Management
Sciences and Humanities
Engineering
- Industrial engineering
- Mechanical Engineering
- Petroleum engineering
- Chemical engineering
- Environmental engineering
- Energy Engineering
- Mechatronics Engineering
- Quality Management Specialization
- Environmental Management Specialization
- Master in Environmental Management for Competitiveness
- Master Degree in Comprehensive Quality and Productivity Management
- Reservoir Engineering Master
- Master in Advanced Hydrocarbon Recovery
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.11839/7410
Title: | Evaluación del proceso de recuperación de litio y cobalto presentes en baterías gastadas de ion-li de vehículos eléctricos e híbridos por medio de un proceso de lixiviación ácida |
Other Titles: | Evaluation of the lithium and cobalt recovery process in spent ion-li batteries of electric and hybrid vehicles by an acid leaching process |
Authors: | Guevara Coronado, Andrés Mauricio Vargas Pérez, Stefanny |
Thesis advisor: | Jaimes Bastidas, Carmen Rocío |
License type: | Atribución – No comercial |
Keywords: | Lixiviación ácida;Litio;Cobalto;Baterias ion-litio;Acid leaching;Lithium;Cobalt;Lithium-ion batteries;Tesis y disertaciones académicas |
Issue Date: | 12-Feb-2019 |
Publisher: | Fundación Universidad de América |
Resumen: | Baterías de ion-litio gastadas provenientes de bicicletas eléctricas, con 56 celdas electroquímicas (26 celdas rectangulares y 30 celdas cilíndricas) , fueron sujetas a un procedimiento de pretratamiento que involucra una separación física y química de los componentes de interés, obteniendo como material de partida de aproximadamente 2100 g de material activo del cátodo en forma de LiCo0.33Ni0.33Mn0.33O2, donde mediante la aplicación de una prueba de difracción de rayos X a la muestra se confirmó la presencia de este óxido en la muestra, seguidamente la muestra fue analizada mediante espectrometría de absorción atómica con llama, determinando de esta manera, la composición metálica inicial de la muestra. Simultáneamente se llevó a cabo una revisión bibliográfica con el objetivo de seleccionar el método de lixiviación ácida mediante la metodología de sumas ponderadas, donde se optó por el uso de ácido cítrico y peróxido de hidrogeno como reactivos más acordes para llevar a cabo el proceso de lixiviación. |
Abstract: | Used lithium-ion batteries from electric bicycles, with 56 electrochemical cells (26 rectangular cells and 30 cylindrical cells), were subjected to a pre-treatment procedure that involves a physical and chemical separation of the components of interest, obtaining as starting material approximately 2100 g of cathode active material in the form of LiCo0.33Ni0.33Mn0.33O2, where by applying an X-ray diffraction test to the sample the presence of this oxide was confirmed, then the sample was analyzed by flame atomic absorption spectrometry , thus determining the initial metallic composition of the sample. Simultaneously, a bibliographic review was carried out with the objective of selecting the acid leaching system using the summation method where the use of citric acid and hydrogen peroxide was chosen as the most appropriate reagents to carry out the leaching process. An experimental model was developed to carry out the acid leaching in which the reaction time, citric acid concentration, leaching temperature and solid/liquid ratio were manipulated in order to obtain the optimal conditions that achieve the highest leaching efficiency. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.11839/7410 |
Citation: | APA 6th - Guevara Coronado, A. M. y Vargas Pérez, S. (2019) Evaluación del proceso de recuperación de litio y cobalto presentes en baterías gastadas de ion-li de vehículos eléctricos e híbridos por medio de un proceso de lixiviación ácida (Trabajo de grado). Fundación Universidad de América. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.11839/7410 |
Appears in Collections: | Trabajos de grado - Ingeniería Química |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6141261-2019-1-IQ.pdf | 2.26 MB | Adobe PDF | View/Open |