Engineering
Advanced Education

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11839/6222
Title: Panorama de las PyME del sector turístico en Colombia en el marco de la Alianza del Pacifico
Other Titles: Overview of SME’s in the tourism sector in Colombia within the framework of the Alianza del Pacifico
Authors: Chavarro Miranda, Fernando
Sellamén Garzón, Alexander
License type: Atribución – No comercial
Keywords: PyME;Competitiveness;Acuerdos internacionales;Competitividad;SMEs;Alianza del Pacifico;International Agreements
Issue Date: 25-Apr-2017
Publisher: Fundación Universidad América
Resumen: El documento presenta una perspectiva de las PyME del sector turismo en Colombia en el marco de la Alianza del Pacífico, a partir del análisis y el diagnóstico de la competitividad de las PyME colombianas. Para esto, se realiza el respectivo estudio con base en datos estadísticos proporcionados por distintas entidades, a partir de lo cual se ejecuta una descripción general de la situación de las PyME del sector turístico de Colombia frente a la dinámica sectorial en México, Perú y Chile. Se definen cuáles son las actividades que más proporcionan o establecen un mayor aporte al sector, las principales nacionalidades de los turistas que ingresan a cada país, entre otros aspectos, y se realiza una balance de la situación del sector turístico colombiano respecto a los demás países, evaluando con ello puntos débiles y fortalezas que tiene este sector de la economía nacional.
Abstract: The paper presents a perspective of SMEs in the tourism sector in Colombia as part of the Pacific Alliance (AP) from the analysis and diagnosis of the competitiveness of Colombian SMEs. For this, the respective study is done based on statistical data provided by different entities, from which an overview of the situation of SMEs in the tourism sector of Colombia against sectoral dynamics in Mexico, Peru and Chile runs. We analyze which activities register a greater contribution to the sector, the main nationalities of tourists entering each country, among other things. Finally, a stocktaking of the Colombian tourism sector is made as to the other countries in question, thereby evaluating weaknesses and strengths that has the sector of the national economy.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11839/6222
ISSN: 2011-639X
Appears in Collections:A. Año 2017 Vol.10 No.1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6. Chavarro.pdf484.99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons Licence Creative Commons